Dato / sted for tester:

28. mars 2020 – Stevnehallen Skien

Testene er inndelt i fem hovedkategorier: bevegelighet og stabilitet, styrke, koordinasjon, hurtighet/spenst og utholdenhet.

Elevene vil få en delkarakter fra 1-6 i hver av de fem hovedkategoriene, totalt fem delkarakterer. Hver delkarakter baserer seg på 1-3 tester som vektes likt. Nedenfor følger en detaljert beskrivelse av de ulike testene.

Hver hovedkategori vektes 20% av samlet poengsum.
Når man har gjennomført de fysiske testene regnes poengene ut og man får en total poengsum som skal beskrive søkerens idrettslige potensial. Søker med høyere poengsum går foran søker med lavere poengsum.

1. Bevegelighet og stabilitet (20%)

Dyp knebøy med stang over hodet

Hensikt: Undersøke motorisk kontroll og totalmobilitet, ved om overkropp faller frem og om kne går inn.

  • Utøverne tar en pinne med tommel-hofte breddes avstand over hode, beina i skulder/hoftebredde og utfør en knebøy.
  • Testen gjennomføres uten sko.
  • Antall forsøk: 3
Karakter 1 (Utføres med en planke på 5 cm under helen) 2 (Utføres med en planke på 5 cm under helen) 3 Utføres på gulv uten planke
Kriterier Leggen og overkroppen er ikke parallell (forblir oppreist)
Låret er ikke under horisontal linje
Knærne er ikke på linje med tærne
Hoftefleksjon bemerket
Overkroppen er parallell med leggen
Låret er under horisontal linje
Knærne er på linje med tærne
Stangen går ikke over føttene
Overkroppen og leggen er parallell
Låret er under horisontal linje
Knærne er på linje med tærne
Stangen går ikke over føttene

Ett bens knebøy

Hensikt: Undersøke kontroll mellom hofte-kne-fot, stabilitet og styrke. Et bens knebøy signaliserer god mobilitet og styrke i beinet og tilhørende side.

  • Hofte skal være i linje og kne over tå.
  • Utøverne står på begge bein og løfter frem det ene og utfør en et-beins knebøy til 90 grader og opp igjen, enten med armene rett frem eller med den ene på foten.
  • Testen gjennomføres uten sko.
  • Antall forsøk: 3
Karakter 1 (Utføres med en planke på 5 cm under helen) 2 (Utføres med en planke på 5 cm under helen) 3 Utføres på gulv uten planke
Kriterier Hoften er ikke under parallell (90 grader)
Kneet kollapser inn
Ankel kollapser i pronasjon
Ulik akseforhold mellom hofte, kne og ankel
Hoften er i parallell (90 grader)
Kneet føres i linje med tær
Ankel forblir nøytral
Rett akse mellom hofte, kne og ankel
Hoften er i parallell (90 grader)
Kneet føres i linje med tær
Ankel forblir nøytral
Rett akse mellom hofte, kne og ankel

Utøveren får karakter fra 1-3 hvor 3 er best.

Poengene fra de to øvelsene legges sammen og gir følgende score:

Karakter 1 2 3 4 5 6
Utregning 1&1 1&2 1&3 2&2 2&3 3&3

2. Styrke (20%)

Hengende sit ups

Hensikt: Teste brystmuskelstyrken i bukmusklene og hofteleddsbøyerne.

  • Målet er å gjennomføre flest mulig repetisjoner med godkjent teknikk.
  • Utøverne er festet i føttene med knehasene mot kanten, og henger tilnærmet opp-ned.
  • Hver repetisjon skal helt opp til albuene berører forsiden av knærne og helt ned til utgangsposisjon.
  • Antall forsøk: 1
Poeng 1 2 3 4 5 6
Gutter Under 7 7 10 12 15 19
Jenter Under 5 5 8 10 13 16

Chins

Hensikt: Teste muskelstyrken i overkroppen (armbøyerne og øvre del av ryggen)

  • Målet er å gjennomføre flest mulig repetisjoner med godkjent teknikk.
  • Utøverne henger med strake armer i en stang med overtak og skulderbreddes avstand mellom hendene.
  • Kroppen heves til haken er over stangen og senkes rolig tilbake til armene er helt strake.
  • Det er ikke tillatt å bruke beina (sprelle/svømme) eller å ”kippe” med kroppen.
  • Antall forsøk: 1
Poeng 1 2 3 4 5 6
Gutter Under 2 2 3 5 7 9
Jenter 0 1 2 3 4 5

Hink 20 meter (Høyre + venstre bein)

Hensikt: Teste utøvernes stabilitet og evne til å skape kraft

  • Utøverne hinker 20m og blir målt på tid.
  • Testen gjennomføres både på høyre og venstre bein.
  • Utøverne får en samlet tid.
  • Antall forsøk: 2 godkjente pr. bein
Karakter 1 2 3 4 5 6
Gutter Over 12.50 sek 12.50 sek eller under 12.00 sek eller under 11.50 sek eller under 11.00 sek eller under 10.5 sek eller under
Jenter Over 13.00 sek 13.00 sek eller under 12.50 sek eller under 12.00 sek eller under 11.50 sek eller under 11.00 sek eller under

3. Koordinasjon

Harres test

Hensikt: Harrens test er en kompleks test som blant annet måler utøvernes kroppsbeherskelse, romoppfattelse, og evne til å utføre retningsforandringer.

  • Testen gjennomføres som en hinderløype (se video), med rulle fremover, vendinger, hopping over og kryping under hekker.
  • Hekkhøyden er 70 cm for både gutter og jenter.
  • Antall forsøk: 2
Poeng 1 2 3 4 5 6
Gutter Over 13:45 sek 13:45 sek eller under 12:90 sek eller under 12:40 sek eller under 11:90 sek eller under 11:40 sek eller under
Jenter Over 14:39 sek 14:39 sek eller under 13:75 sek eller under 13:14 sek eller under 12:50 sek eller under 12:00 sek eller under

4. Hurtighet / Spenst

40 meter

Hensikt: Teste utøverens løpshurtighet

  • 40 meter sprint i håndballhall.
  • Utøverne starter fra stillestående posisjon, med en fot foran den andre.
  • Antall forsøk: 2
Poeng 1 2 3 4 5 6
Gutter Over 7.00 sek 7.00 sek eller under 6.70 sek eller under 6.50 sek eller under 6.30 sek eller under 6.10 sek eller under
Jenter Over 7.30 sek 7.30 sek eller under 7.00 sek eller under 6.80 sek eller under 6.60 sek eller under 6.40 sek eller under

Stille lengde

Hensikt: Måle utøverens spenst på to ben.

  • Utøverne hopper så langt de kan med samlende ben fra stillestående posisjon.
  • Det er tillatt å gynge med knærne og svinge med armene, men føttene må ikke beveges før satsen.
  • Antall forsøk: 2
Poeng 1 2 3 4 5 6
Gutter Under 1.65 Fra 1.65 1.75 1.85 2.00 2.20
Jenter Under 1.50 Fra 1.50 1.55 1.65 1.80 2.00

5. Utholdenhetstest

Beep test

Hensikt: Teste utøverens aerobe utholdenhet i løping.

Utøverne skal løpe mellom to markeringer på 20 m med økende hastighet innen et gitt lydsignal (beep). I level 1 er det syvpasseringer der utøverne har 9 sekunder på seg mellom hvert beep. Det viktig å finne rytmen slik at man ikke ”brenner kruttet” for tidlig. Hastigheten øker mellom hver level. Dette kommer frem av tabellen under. Et enkelt beep indikerer starten på en lengde, og et trippelt beep indikerer at hastigheten øker til et høyere nivå.

Utøverne skal berøre 20 meters streken med en fot for at en lengde skal bli godkjent. Dersom utøveren ikke når frem til streken før et beepet kommer, får du en advarsel. Ved to advarsler så er utøveren ute av testen. Testresultatet til utøveren er det nivået du sist berørte linjen korrekt selv om du har løpt en eller to lengder ekstra uten at disse var godkjent.

  • Antall forsøk: 1
Poeng 1 2 3 4 5 6
Gutter Under 5.1 Fra 5.1 6.4 7.5 8.8 10.9
Jenter Under 3.5 Fra 3.5 5.1 6.1 7.4 9.3
Beep test tabell
Level Antall passeringer på level Fart (km/t) Sekunder per level Distanse på level (meter) Total distanse (meter) Total tid
1 7 8.00 9.00 140.0 140 01:03
2 8 9.00 8.00 160.0 300 02:07
3 8 9.50 7.58 160.0 460 03:08
4 9 10 7.20 180.0 640 04:12
5 9 10.5 6.86 180.0 820 05:14
6 10 11 6.55 200.0 1020 06:20
7 10 11.5 6.26 200.0 1220 07:22
8 11 12 6.00 220.0 1440 08:28
9 11 12.5 5.76 220.0 1660 09:31
10 11 13 5.54 220.0 1880 10:32
11 12 13.5 5.33 240.0 2120 11:36
12 12 14 5.14 240.0 2360 12:38